SÜLT GARNÉLA HARISSZÁS MAJONÉZZEL

Az Alföldön felnőve gyerekként még a hideg is kirázott, ha arra gondoltam, hogy bármilyen tengeri herkentyűt is a villámra szúrjak. Halat viszonylag gyakran ettünk, de rákot és efféléket leginkább csak a tengerparti nyaralásainkkor láttam. Apu minden kígyót-békát megevett, sorra hordta haza dobozszámra a polip-pörköltet, üveges rákot, tintahalat, amit én tisztes távolból, szörnyülködve néztem. 18 éves koromig egyetlen szem apró kagylót mertem bevállalni, az érettségi szünetben - mondván lesz, ami lesz, úgyis itt a vég - egy eredetileg fagyasztott tenger gyümölcsei pizza tetejéről, de már ahhoz is össze kellett szednem minden bátorságomat. Később Nagy-Britanniában, a fish&chips után próbáltam nyitni a tengeri élőlények irányába, de ahogyan az indiaival (persze csak kezdetben, ma már rajongó vagyok), úgy a rákokkal sem jártam sikerrel. Első karibi utunkon szántam rá magam, bár odanézni sem mertem, és megkóstoltam a homárt. Rájöttem, ha nem nézem, és el sem képzelem, akkor a nagy rák igen finom. Mivel homárt azért nem mindennap eszik az ember lánya, a kicsikkel pedig továbbra sem barátkoztam, így a rákfogyasztásom pár évre ismét visszaesett nulla közelébe. Aztán megszületett a lányunk, és elkezdtünk lejárni a horvát tengerpartra. A friss hal mennyei volt, de Miminek nem volt elég, folyamatosan ellopkodta az apja tányérjából a rákhúst. Olyan élvezettel ette, és kínálta is, hogy valahogyan nem volt szívem visszautasítani a falatot. Az elmúlt években, mondanom sem kell, még én is kilószámra ettem a rákot, s most már mi magunk is elkészítjük (megjelent: Kifőztük - október). Az édeskés friss rákhúshoz egy egyáltalán nem erős, nagyon finom fűszeres, harisszás majonézt kevertünk, amiből még Mimi is szívesen tunkolt egy keveset. A harissza fűszerkeveréket a többi fűszerrel megtaláljátok a Fűszerésznél. A ráksütés nem bonyolult, egyenesen egyszerű, de a pucoláshoz kössétek fel a gyatyát...


Hozzávalók
1/2 kg garnéla
2 gerezd zúzott fokhagyma
1/4 citrom frissen facsart leve
fleur de sel camargue (tengeri só)
frissen őrölt tarka bors
olívaolaj
kevés vaj

a harisszás majonézhez:
1 teáskanál harissa fűszerkeverék
1/2 gerezd fokhagyma
1 teáskanál frissen facsart citromlé
1 teáskanál olívaolaj
1 csipet fleur de sel camargue (tengeri só)
frissen őrölt tarka bors
1–2 dl majonéz

a tálaláshoz:
friss kenyér


A rákot megmossuk, megtisztítjuk, szűrőben lecsepegtetjük. Nagy serpenyőben kevés olívaolajat hevítünk, beletesszük a garnélát. Sózzuk, borsozzuk, a zúzott fokhagymával és a citromlével ízesítjük. Pár perc alatt rózsaszínűre sütjük, végül kevés vajat olvasztunk rá.

A majonézhez összekeverjük a fűszerkeveréket, a zúzott fokhagymát, a citromlevet, az olívaolajat, a sót és a borsot, végül elvegyítjük a majonézzel.

A rákot a fűszeres mártogatóssal és friss kenyérrel tálaljuk.


Megjegyzések

Népszerű bejegyzések